دنیای دل آرام

در تلگرام: t.me/delaramnevesht

دنیای دل آرام

در تلگرام: t.me/delaramnevesht

غلط در غلط

بعد از خودکشی آن مرد دست فروش در مترو، صفحه ای در مجازستان باز شد به نام "من از دستفروشان مترو شکایتی ندارم". (یا همچین چیزی)

چرا؟ خواستم بدانم واقعا چرا؟ چرا من از دستفروشهای مترو شکایتی ندارم؟ چرا از کسانی که در شلوغی و ازدحام قطارها،  صبح زود وقت رفتن به سر کار، عصر وقتی خسته و کوفته از کار یا دانشگاه برمیگردی، تابستان و زمستان، با حجم زیادی از بارشان وارد واگن ها میشوند و از روی سر و کله ات رد میشوند و پاهایت را له میکنند و اگر دیرتر بهشان راه بدهی با غیظ کنارت میزنند و با آن ساک و نایلونهایشان خاکی ات میکنند تا به آن سوی قطار بروند و مدام فریاد بزنند که "خانم ها اخرین مدل رژ لب ال و آخرین ریمل مدل بل رسید. نصف قیمت..." شاکی نباشم؟

من هم مثل خیلی های دیگر از این وضع نابسامان مملکت شاکی ام. من هم مثل خیلی های دیگر از این حکومت و دولت مانزاجارم. من هم مثل خیلی های دیگر از اینکه به طبقه محروم و ضعیف جامعه رسیدگی نمیشود ناراحتم. من هم مثل خیلی های دیگر از اینکه یک انسان از بین رفت آن هم به این وضع فجیع غصه دارم. اما اینها دلیل نمیشود از یک فعل غلط حمایت کنم. من دلم برای کودکان کار پرپر میشود، دلم برای تمام دستفروشهای شهرم غمگین میشود. دلم میخواهد همه شان سرو سامان بگیرند. دلم نمیخواهد برای فقر و نداری از زندگی محروم شوند. اما ایا چون یکی از آنها نتوانسته بود این وضع را طاقت بیاورد و خودش را کشت، پس باید از این عمل دفاع کنم؟ باید کنارشان بایستم و این شغل کاذب را پر و بال دهم؟ حمایت از یک کار غلط، غلط است. هرچه میخواهد باشد...


نظرات 14 + ارسال نظر
صدیقه (ایران دخت) یکشنبه 6 بهمن 1392 ساعت 14:05 http://dokhteiran.blogsky.com

اینجا همه چی غلطه انگار... کسی به داد بینواها نمیرسه... خودشون هم نباید برسن؟ دستفروش ها چاره ندارن جز این... پس باید ازشون حمایت کنیم...

صدیقه جان چطور چاره ندارن؟ اینهمه شغل توی دنیا هست. چرا شغل کاذب؟ چرا مزاحت برای مردم؟ من از این قشر حمایت میکنم اما از کاری که انجام میدن نه. چون ازارم میده...

امیر یکشنبه 6 بهمن 1392 ساعت 14:37

پات را له میکنند؟
خاکیت میکنند؟
با این فیس و افاده مطمئنی دلت برای کودکان کار پرپر میشه؟
دستفروشی تو مترو غلطه ،ولی واسش ی دلیلی بگو که وقتی میخونیم خندمون نگیره
پات را له میکنند؟خاکیت میکنند؟

سارا یکشنبه 6 بهمن 1392 ساعت 21:19 http://haleman1.blogsky.com

باهات موافق نیستم دل ارام جان من خودم به شخصه بارها از مترو خریدم چون هم ارزون تره و هم دردسترس تر!
بعدشم بارها مترو شلوغ بوده اینها مزید برشلوغی نشدن !
درثانی خب به قول تو و من این کار غلط ولی برخورد ضربتی فایده نداره باید نگاه کنیم پیامدهای اجتماعی شو درنظر بگیریم اینهمه ادم اگر این کار رو نکنن چی کار کنن؟ کسی میتونه تضمین کنه شغل دیگر و بهتری برای اینها باشه!
درضمن خیلی ها ممکن ادم رو خاکی و یا له بکنند لزوما نباید فروشنده مترو باشه!

یعنی چی سارا جان؟ یعنی اینهمه ادم واقعا باید دستفروش باشن؟ یعنی هیچکار دیگه ای توی اون مملکت وجود نداره که برن سمتش؟ مترو به خودی خود شلوغ هست. این افراد با اونهمه بار، شلوغی رو تشدید میکنن. من چهار سال تمام هر روز سوار مترو بودم. حضورشون در متروی تهران-کرج مزاحمت نداشت اما این وضع توی متروی درون شهری خیلی وحشتناک بود. اون ازدحام مسافرها با حضور فروشنده های مترو خیلی آزار دهنده بود. مترو وسیله حمل و نقل هست نه بازار خرید و فروش.
"کسی میتونه تضمین کنه شغل دیگر و بهتری برای اینها باشه! " مگر شغل و آینده من و شما رو کسی تضمین کرد که برای این دوستان رو تضمین کنه؟ البته که من معتقدم دولت باید به وضعشون رسیدگی کنه و سروسامانشون بده و حمایتشون کنه. اما حالا آیا این کار رو میکنه و یا نه و چرا اینکار رو نمیکنه، سوالیه که منم دارم...
بله، خیلی ها ممکنه آدم رو خاکی و له کنن، من منکر این قضیه نیستم....

طـ ـودی یکشنبه 6 بهمن 1392 ساعت 22:35

موافقم باهات، کاملا
من شاید اونجا نباشم، ولی همون سالی چندبار تابستون هم اذیتم میکنه، و حتی اگه همون سالی چندبار تابستون هم نباشه حتی فکر هم که میکنم بهش اشتباهِ به نظرم، کاملا اشتباه!
من کسی نیستم که باید بگم اونجا نیان کار کن کجا برن و چیکار کنن، اونو کسی میگه که مسئول این کار و بابت این کاری که انجام نمیده داره پول دریافت مینکه! من فقط میتونم بگم که این کار آزار دهنده است و جاش اونجا نیست، درست هم نیست

خب طودی جان شما که موافقی توی تیم خودمی

snowman دوشنبه 7 بهمن 1392 ساعت 01:23

خدا نکنه این فاجعه ی دست فروشی دامن گیر متروی مشهد هم بشه... من فقط در حد فروش کتاب دیدم یکی دوبار. باهات موافقم. هر چیزی باید سر جای خودش باشه. مترو و اتوبوس وسیله ی حمل و نقلند نه فروشگاه.

سلام گرم به رفیق

امیدوارم اتفاق نیوفته.
منم حرفم همینه عزیز دلم.

سلام به تو رفیق نازنین. اسمت رو که میبینم ، نا خوداگاه خیابون منتهی به حرم امام رضا میاد توی ذهنم...

سکوت دوشنبه 7 بهمن 1392 ساعت 09:32 http://www.sokoot-.blogfa.com

یادم هست وقتی برای اولین دفعات با خواهرم تهران میرفتیم و مترو سواری میکردیم چقدر ذوق همون دست فروشان توی مترو رو داشتیم که کوچیک و بزرگشون با یه لحن خاص کالاهاشون رو تبلیغ میکردن. گاهی به طرز برخورداشون میخندیدیم و گاهی هم غصه شون رو میخوردیم.
ولی در کل دل‌آرم جون من هم موافق دست‌فروشی در مترو نیستم. نه به دلیل اینکه سد معبر میشن نه به دلیل اینکه سر و صدا میکنن. برای اینکه بیشتر وقتها شرم رو توی چشم‌های خیلی از دخترای جوون که این کار رو انجام میدادن میدیدم. خیلی وقتها خستگی حمل این بسته های بزرگ رو توی چشم مسن تر ها میدیدم. و دلم براشون میسوخت.
ایشالا روزی برسه که توی جامعه هیچ چیزی برای دلسوزی وجود نداشته باشه.

برای اصلاح جامعه باید از ما شروع بشه سکوت جانم. عزیز دلم میدونم برای همشون سخته، من هم دردشون رو میفهمم. اما باید از کار کاذب دست کشید.
دولت مسئوله، حکومت مقصره، اما من و شمای شهروند هم اندازه ذره ای مسئولیم.

مژگان امینی دوشنبه 7 بهمن 1392 ساعت 11:38 http://mozhganamini.persianblog.ir

هرچند من عاشق خریدم حتی در حال له شدن و معمولاً هم دست پر از مترو خارج می شوم ولی جای دستفروش ها توی مترو نیست.
خوب بیاییم متروهای گشادتر درست کنیم با امکانات ویژه ی خرید هنگام جابه جایی ، مثل دستگاه کارتخوان(چون معمولاً پول خرد کم می آید.)،سبد حمل کالا ،اتاق پرو ،آینه برای تست لوازم آرایش و ...

عالی بود کامنتتون

سمیرا دوشنبه 7 بهمن 1392 ساعت 11:58

وقتی هیچ چیز سر جای خودش نباشه ، مطمئنا عواقب خوبی هم نخواهد داشت.

بله خانه از پای بست ویرانه. و تا زمانی که از فعل غلط حمایت بشه این ویرانه آباد نمیشه...

مریم دوشنبه 7 بهمن 1392 ساعت 13:08 http://najvaye-tanhai.blogsky.com

خب دستفروشی خوب نیست در کل...
به قول خودت میشه رفت سراغ شغلهای بهتر و یه کاسبی آبرومندتر
اما از اینطرف هم باید گفت که شاید چارۀ دیگه ای ندارن...
چه شغلی؟؟؟ با کدوم سرمایه؟؟؟
لاقل از نون حروم درآوردن و دله دزدی بهتره
نیست؟؟؟

مریم جان چرا فکر میکنید تا میگیم دستفروشی نه، میگید پس بره دزدی؟؟ بره پول حروم در بیاره؟؟؟
نه والا. کارگرها آدم نیستن مگه؟؟ اینهمه زحمت میکشن. چرا راه های آسون رو برای پول در آوردن در نظر میگیری؟ نمیشه کارگر بود؟ نمیشه رفت و گارسن بود؟ نمیشه فروشنده مغازه های بود؟ اینهمه شغل. چرا باید برای دیگران مزاحمت ایجاد بشه؟ چرا باید حقوق باقی آدمها زیر پا گذاشته بشه؟
تو که اهل دین و ایمونی. چرا متوجه نیستی حضور اونها توی مترو، حق الناس هست برای مسافرها...

میرزاده خاتون دوشنبه 7 بهمن 1392 ساعت 15:15 http://khatoonnn.blogfa.com

منم می دونم تکدی گری و این شغلها کاذبه ولی توو این شرایط که برا آدمای با مدرک دانشگاهی هم شغلی نیست اینا هم چاره یی ندارن. توو کشورای فقیر همیشه شغلهای کاذب به وجود میان- کشور ما فقیر نیس ولی مردممون که فقیر هستن- من حمایت نمی کنم اما شکایت هم نمی کنم چون بنظرم شریف تر از مشاغلی مث دزدی و کلاهبرداریه
البته من تاحالا با دستفروشای مترو برخورد نداشتم شاید اگه برخورد می کردم نظرم عوض می شد

البته با خط آخرت موافقم. چون وقتی ادم توی شرایطش قرار نگرفته یکم سخته تصورش و یا دقیق درباره اش گفتن.
ای بابا خب شما پولدارها با ماشین خودتون میرید اینور و اونور قربونت برم من

snowman دوشنبه 7 بهمن 1392 ساعت 15:33

ای جانم... اخه خونمون همون خیابونه!! انشالا دفعه ی بعدی برگشتنی ایران، بیای مشهد، همون خیابون. و قدمت به چشم ما :******

جدی؟ چقدر جالب...
ان شالله میام یه روزی اونجا... مزاحم شما هم میشم حتما...

آقای دنتیست دوشنبه 7 بهمن 1392 ساعت 17:38

دیدگاه منطقیت رو دوست داشتم:"حمایت از یک کار غلط، غلط است. هرچه میخواهد باشد".... ولی قبول کن یه مقدار هم تقصیر خودتون (بانوان محترم) هست که ازشون خرید میکنند، اگه کسی خرید نکنه، اونها هم به تدریج بساطشون رو از مترو جمع میکنند. در مورد متکدی ها هم داستان همینه... دلسوزی های بیجا!

قبول دارم دکتر عزیز که تقصیر خانمهای خریدار هم هست. من هم اینجا و هم توی فیس بوک این متن رو گذاشتم و اکثرا حمایت کردند ازشون و خیلی ها (توی فیس بوک) اشاره کردند که خودشون هم خریدار این اجناس هستند...
ولی من میگم برای داشتن جامعه درست باید از خودمون شروع کرد. همونطور که شما گفتی اگر حمایت نشه اون ها هم میرن دنبال کار دیگه و یا جای دیگه ای برای فروش لوازمشون.

آقای دنتیست دوشنبه 7 بهمن 1392 ساعت 17:40

پولدار کدومه؟ من بخوام ماشینم رو بفروشم باید کل پولش رو بدم بابت خلافی و جریمه! برای همین هم نمی فروشم اش

بله بله میدونم

آسمان دوشنبه 7 بهمن 1392 ساعت 22:07 http://talkhoshirineyekzan.blogsky.com/

قبول ندارم حرفت رو دل آرام جان! تو این وضعیت افتضاح جامعه اونا هم دارن تلاششون رو میکنن تا نون حلال ببرن خونشون ! بهتر از اینه که برن تکدی گری کنند یا خدایی نکرده دزدی یا هزار و یک کار خلاف دیگه!

اینهمه آدم دارن تلاش میکنن تا نون حلال ببرن. این چجور دلیلیه آسمان جان؟ یعنی وقتی من میگم دستفروشی بده، وقتی میگم شغل کاذبه، وقتی میگم باید اصولی کار کرد، باید حق اونهمه مسافر مترو رو رعایت کرد، اینها یعنی دارم میگم برن گدایی و دزدی کنن بهتره؟
حرفم اینه که چند صد مسافر مترو حق دارن از وسیله نقلیه، صرفا به عنوان وسیله نقلیه استفاده کنن. اون عزیزان هم میتونن هزار مدل شغل دیگه برای خودشون پیدا کنن. که نه کاذب باشه، نه مزاحم ادمهای دیگه و هم حلال.
به نظر شما کسی که در روز کم کم با اون وسایل حجیمشون، جای مسافران دیگه یک وسیله نقلیه عمومی رو تنگ میکنن، تنه میزنن، ایجاد صدا میکنن، شلوغی تولید میکنن(چون اجناسشون از روی سر و کله مسافرها دست به دست میشه) و خلاصه کنم، حق اینهمه ادم رو ضایع میکنن، نونشون حلاله؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد